lauantai 26. elokuuta 2017

KUINKA PARANTAA OLOA KIPEÄNÄ

Hello!
Mun sairastaminen vaan jatkuu, ehdin alkuviikosta kuvaamaan jopa parit asukuvatkin kunnes  ennen elokuun puoltaväliä iskenyt tauti uusi ja oon jälleen voimattomana sängyn pohjalla. Oon soimannut itseäni siitä, että vastustuskykyni on surkea koska liikun liian vähän. Mutta koska ei auta itkeä kun maito on kaatunut, oloa täytyy antibioottien lisäksi yrittää helpottaa muilla konsteilla ja keskittyä paranemiseen. Koska syysflunssakausikin on varmaan kohta ovella, listasin kahdeksan kohtaa jotka helpottavat sairaan oloa. 

2017-08-25 17.03.46 copy
2017-08-25 17.04.13 copy

Toppi Gina Tricot
Hame Pull&Bear
Takki Monki
Kengät Monki
Reppu 2nd Hand
Pitkä neule Lindex


2017-08-25 17.04.41
2017-08-25 17.03.02
Kuvat: Petri

Ihan ensimmäiseksi ryntäsin lääkäriin ja sain uudet antibiootit, mutta seuraavat lievittävät oloa justiinsa kotona, kun yrittää keinolla millä hyvänsä parantaa uupunutta kehoa. Tietysti myös särkylääkkeet ja kuumejuomat on tärkeitä muistaa näiden lisäksi. 

1. Uni. Nuku mahdollisimman paljon, lepo auttaa tosi paljon. Jos ei nukuta, viritä sohvalle löhöilylinnake peitoista ja tyynyistä. 

2. Kookosvesi. Kipeänä on tosi tärkeää huolehtia nesteytyksestä ja juoda paljon. Kookosvesi on erityisen toimivaa, sillä se palauttaa kehon nestetasapainon nopeasti. Oon käyttänyt myös apteekista saatavia nesteytystabletteja. Myös tietysti vedenjuonti on tärkeää, sillä kookosvesi on huomattavan tyyristä enemmissä määrin (0,33 l tölkki maksaa mun lähiAlepassa 2,45 e).

3. Hunaja. Hunajan syöminen sellaisenaan yskään ja kurkkukipuun toimii miltei yhtä hyvin kuin yskänlääkkeet.

4. Ruoka. Jugurttia, mansikkakeittoa (sokeriton), leipää, banaania, puuroa, mitä vain pystyy. 

5. Inkivääri ja sitruuna. Keitä kuumaa vettä ja liota siinä sitruunaa ja inkivääriä. Voi myös lisätä hunajaa. 

6. Suolavesi.  Lämpimän suolaveden kurlaaminen auttaa kurkkukipuun desinfioimalla ja irroittamalla limaa. 

7. Vitamiinit. Yritän syödä multivitamiinitabletteja joka päivä, mutta kipeänä ne ovat erityisen tärkeitä. C -vitamiinia saa myös esimerkiksi marjoista, kasviksista, hedelmistä. Sitruuna on hyvä C-vitamiinin lähde. 

8. Lepo. Katso leffoja ja sarjoja, lue ja tee olosi niin mukavaksi kuin mahdollista. 

Siinä muutama kikka, toivottavasti olo helpottuu. Mä alan nyt katsoa Netflixistä yhtä ihan huippua sarjaa.

sina

2 kommenttia:

  1. Hyviä vinkkejä varsinkin, kun flunssa kausi sylsyn myötä alkaa taas jylläämään kouluissa, tarhoissa sekä työpaikoilla. Itse tykkään kipeänä loikoilla sängyssä ja juoda juurikin paljon vettä. Ruoka harvoin maistuu, mutta kipeänä täytyy syödä sitä mikä vaan sattuu kurkusta menemään alas. Annoksetkin mulla on ainakin huomattavasti pienempiä. Kipeenä ollessa suihkussa käynti on erityistä luksusta ja edes hetkeksi saa freshimmän olon. Kaikkein tärkeintä on kuitenkin uni, sillä kipeänä olo kuluttaa yllättävän paljon energiaa.

    nauruaitkua.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi kuuma suihku ja nukkuminen tekee niin hyvää! :)

      Poista