torstai 5. marraskuuta 2015

Illuusioelämä

Mua on viime päivinä mietityttänyt, millaista blogia haluan tehdä. Oon myös pohtinut sosiaalisesessa mediassa viettämääni aikaa. Oon alkanut rajoittaa somenkäyttöäni, koska oon huomannut että se ei aina ole paras ja antoisin ajanviete. Näiden asioiden ohessa australialaisen somejulkkiksen Essena O’Neillin tapaus on kiinnittänyt huomioni ja ajoitus omien mietteideni kanssa osuu jännästi yksiin. Kyseisen somejulkkiksen jutun voi lukea täältä.

Viikko ilman puhelinta on tehnyt tosi hyvää. Puhelimeni hajosi viikko sitten ja olen ollut harmissani ainoastaan siitä, että monet tärkeät tiedot jäivät puhelimen muistiin. On tuntunut tosi kivalta olla "rauhassa" niin, ettei ole jatkuvasti tavoitettavissa. Ja tekisi suoraan sanottuna mieli olla ilman kokoajan huutavaa älylaitetta jatkossakin. 

_DSC0077 copy

Mua huolestuttaa se, miten paljon esimerkiksi somejulkkikset ja bloggaajat vaikuttavat nuoriin. Seuraajien lukumäärät ja tykkäykset saattavat olla tosi merkittävä asia nuorille ulkonäköpaineista puhumattakaan. Tykkäyksiä pidetään jonkinlaisena mittarina sille, miten tyytyväisiä itseensä ollaan. En pidä siitä, että somessa esitetään niin paljon. Ei todellakaan ole hyvä asia, jos ihminen alkaa elää elämäänsä somen kautta niin että oikea elämä jää varjoon. 

Haluan pitää blogini sellaisena paikkana, että siellä on mahdollisimman todenmukaista ja aitoa sisältöä. On todella vahingollista esittää elämäänsä täydellisenä ja vääristää sitä blogeissa ja muissa sosiaalisen median kanavissa. Blogeja seuraavat monet todella nuoret ihmiset, jotka saavat väärän käsityksen ja vertaavat bloggaajan elämää omaansa. 


_DSC0091"Joojoo, kyl mä oikeesti näytän tältä ku mä nukun." NOOOOT!

Kuten viittaamastani tapauksesta huomaa, ei koskaan voi tietää mitä ihmisen elämässä oikeasti tapahtuu ja millaiset fiilikset on kauniin ulkokuoren takana. Täydellisen ja nätin kermakakun alta voi näin kliseisesti sanottuna paljastua vaikka kuinka karua tarinaa todellisesta tilanteesta. Siksi on mun mielestä todella tärkeää myös itse bloggaajana muistaa olevansa jollain tavalla vastuussa siitä, mitä someen laittaa ja miten asioita esittää.  

Mä ainakin haluan elää ihanaa, aitoa elämää ja kuluttaa ajan muuhun, kuin kuvitteellisen somesinan rakentamiseen. 

Ootteko te miettineet tätä asiaa?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitoksia kommentista <3