sunnuntai 19. huhtikuuta 2015

Musiikin vaikutukset

Image and video hosting by TinyPic

Pidin koulussa esitelmän musiikin terveysvaikutuksia ja pohdin paljon sitä, miten musiikki vaikuttaa muhun. Mulle musiikki on rentoutumistapa ja yksi kanava ilmaista itseäni. Oon soittanut pianoa 6 -vuotiaasta asti ja aina oon rakastanut laulamista. Ei ehkä uskoisi, että aluksi en ollenkaan tykännyt soittaa pianoa. Oon varmaan ikuisesti kiitollinen mun vanhemmille, kun ne ei antaneet mun lopettaa < 3 Pikkuhiljaa opin kuitenkin tykkäämään soittamisesta, kun huomasin että se on oikeastaan aika siistiä. Pari vuotta sitten halusin opiskella vähän teoriaa ja aloitin musaopistolla. Siinä samalla aloitin myös pop/jazz laulun ja oon oppinut ihan hirveästi uutta.  

Mun mielestä on tosi kiehtovaa, miten musiikki vaikuttaa aivoihin. Se esimerkiksi saa aikaan tosi paljon erilaisia tunteita ja kytkeytyy muistoihin. Kaikilla musiikkia kuuntelevilla on varmaan ns. oman elämän soundtrack. Tiettyjä biisejä, joita kuunnellessa tulee mieleen tiettyjä tilanteita tai elämänvaiheita. Ne saattaa oikeasti herättää tosi vahvoja fiiliksiä. Musiikkia on käytetty ainakin muistisairaiden ja masennuspotilaiden hoidossa. Se aktivoi aivoissa alueita, jotka liittyvät muistiin, tunteisiin, vireystilaan ja tarkkaavaisuuteen. 

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Musiikki auttaa myös keskittymään. Ainakin mä kuuntelin musiikkia aina kun luin kokeisiin tai tein jotain tehtäviä lukiossa ollessani. Nykyään kuuntelen klassista, jos pitää tehdä joku tosi hankala tai ärsyttävä tehtävä ja se ihan oikeasti auttaa keskittymään siihen tehtävään. Klassinen musiikkihan tutkimusten mukaan nostaa älykkyystasoa ja vireystilaa hetkellisesti. 

Mun mielestä musiikki vaikuttaa terveyteen ihan valtavan positiivisesti. Ainakin mulla vaikutukset näkyy sosiaalisfyysispsyykkisesti. En koskaan kävisi lenkillä tai salilla ilman musiikkia. Jos mulla on huono päivä, musiikki auttaa mun oloon ihan varmasti. Aina. Kaikista suurin mielialan nostaja on tietenkin sellainen musa, josta kuulija pitää. 

Rakastan tosi paljon sitä, kun saa soittaa yhdessä jonkun kanssa. Se yhdistää. Soitettiin just viikonloppuna isin kanssa kun olin kotikotona käymässä. Isi soittaa kitaraa ja oon pienestä asti saanut jammailla sen kanssa :) Yhdessä soittamisen lisäksi saan ajan kulumaan tosi kepeästi sillä, että soitan ja laulan itsekseni. 

Onko teillä jotain kokemuksia tai fiiliksiä? :)

3 kommenttia:

  1. Sekasin sun blogia läpi ja dam girl multa on jäänyt monta asua näkemättä <3 rakastan laulamista mutta sairastumisen jälkeen en voi kuunella tai laulaa mahti tepposia biisejä sillä ne aiheuttaa minul

    VastaaPoista
  2. Le ahdistusta. Mikä harmittaa todella paljon.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, noita on kertynyt jonkinverran :D Kuulostaa tosi kurjalta, toivottavasti asia korjaantuisi ajan kanssa. Laulaminen on ihanaa <3

      Poista

Kiitoksia kommentista <3